Zühtü Bayar, (Doğum 18 Kasım 1943 – Niğde) Şâir ve Yazar
Mehmet Selim, Dr.Hikmet Ferdâ, Güliz Arda, Ayşe Atlanç, Zâhit Beğen, Mehmet Atılgan ve Mustafa SantaFE imzalarını da kullandı. Muzaffer Hanım ile astsubay ve tüccar Mehmet Feyzi Bayarın oğlu, Şair Atılgan Bayarın babasıdır. İlk ve ortaokulu İstanbulda tamamladı. Lise öğrenimini siyasal nedenlerle yarım bıraktı (1966). Akvaryumculuk (1961), avcılık (1957-62) gazetecilik (1968-80) ve sahaflık (1980-82) yaptı. Gençlik ve Oyun dergilerinde çalıştı. Oturum (1964-66) ve Gelecek (1971) dergilerini yönetti. Yansıma dergisinin kurucuları arasında yer aldı (1971). Türk Solu (1968), Yeni Ortam (1972-74) ve Vatan (1974-76) gazetelerinin sanat sayfalarını hazırladı.. TRTde Sanat ve Bilimkurgu (1993), Yurt FMde Bilimkurgu Gezegeninden ve Yazarlar ve Kitaplar (1994-95) programlarını hazırladı. 1973te sıkıyönetim mahkemesince sorgulandı. Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, Türkiye Gazeteciler Sendikası, TYS ve N.Hikmet vakfı danışma kurulu üyesi. İstanbulda yaşıyor. Boşanmış, bir çocuk babası.
İlk yazısı Okuldışı İzcilik 1961de Gençlik dergisinde çıktı. Politika ve sanat konusundaki yazılarını; Varlık, Yelken, Yeni Gerçek, Soyut, Papirüs, Ant, May, Türk Solu, İnsancıl, Matbûat ve Nostromo dergilerinde yayınladı. Şükran Kurdakul, İlk örneklerini Asım Bezircinin verdiği nesnel eleştiri anlayışından hareket ederek, Marksçı kuramın edebiyat eleştirisinin edebiyatımıza uygun yorumunu yapma çabasını gösterdiğini belirtir. Edebiyat kuramı ve eleştirisiyle uğraştığı yıllara: Burhan Günel, Tekin Sönmez ve Burçak Evren gibi birçok ünlü imzayı keşfedip, yetişmelerine katkıda bulundu. Bayar, daha sonraki yıllarda derin tarih ve arkeoloji çalışmalarına dalarak; tarihî maddeci dünya görüşünden hareketle kendine özgü bir tarih felsefesi geliştirdi. Özellikle Osmanlı ve İslam sikkeleri konusunda yaptığı araştırma ve buluşları, batı kültüründe de ilgiyle karşılandı. İlhan Berk onun için: “Osmanlı’nın sanat ve duygu dünyasını en iyi yorumlayan tarihçilerden biri” yargısında bulunmuştur. Son yıllarda bilimkurgu türündeki öykü ve romanlarıyla dikkatleri üzerine çekti. “Bilimkurgu ve Gerçeklik” (2001) adlı kapsamlı incelemesinde; bilimkurgu sanatının yalnız bir sanat türü değil, aynı zamanda doğa ve toplum karşısında pozitif bir tavır; giderek bir dünya görüşü olduğunu ileri sürdü. Şimdi resmî sitesi <zuhtubayar.com>’u yönetiyor ve “Bilim ve Ütopya” dergisi yazı kurulu üyeliği görevinde bulunuyor. Ayrıca Nâzım Hikmet Vakfı Danışma Kurulu, Türkiye Gazeteciler Cemiyeti ve TYS üyesi.
Ödülleri
Toplumcu Atatürkçülük yazısıyla 1973 Barış Gazetesi Çağdaş Atatürkçülük ödülü (birincilik); Güneşe Köprü ile 1988 İstanbul Belediyesi Gülhane Sanat Festivali Öykü Ödülü (mansiyon)
Yapıtları
İnceleme
* Eğitim Sorunlarımız,İst. Ersa Matb.,1964
* Nâzım Hikmet Üzerine, İst. Habora ,1967;Tel,1973,Okar1978,Armoni,1992
* Nâzım Hikmetin Oyun Yazarlığı,İst.,Gerçek Sanat 1995
* Bilimkurgu ve Gerçeklik, İst,Broy,2001
Şiir
* Zaman Aynası, İst., Derinlik,1980.
Roman
* Filler Mezarlığı, İst., Stüdyo-İmge,1991
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.