VR Cihazların Yüksek Sistem Gereksinimi İstemesinin 5 Nedeni

VR Cihazların Yüksek Sistem Gereksinimi İstemesinin 5 Nedeni

ABONE OL
Haziran 30, 2023 08:51
VR Cihazların Yüksek Sistem Gereksinimi İstemesinin 5 Nedeni
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Çok uzun bir süredir VR cihazlar gündemimizde. Artık son kullanıcıya kadar ulaşan cihazlar için hala aklımızda bazı soru işaretleri var. Hazırladığımız yazıda ise VR cihazların avantajlarını ve dezavantajlarını bir araya getirdik. Böylece bir VR cihaz satın aldığınızda karşınıza çıkacaklara bir bakış atmış oldu.

VR cihazların henüz istenilen yaygınlığa ulaşamamasının sebebi çok yüksek bir sistem gereksinimi istemesi. PC üzerinde çalışan Oculus Rift ve HTC Vive gibi cihazlar, GTX 970 gibi ekran kartlarından aşağıya düşmüyorlar. Playstation VR ise muhtemelen E3 2016’da açıklanacak Playstation 4.5 ile çalışacak. Haliyle VR deneyimi için oldukça yüksek bir bütçe ayırmanız gerekecek.

Hazırladığımız listede ise neden bu kadar yüksek sistemlere ihtiyaç duyduğunuzu az çok açıklamaya çalıştık. Çünkü eminiz ki; Oculus Rift ve HTC Vive’ın sistem gereksinimlerini ilk kez duyduğunuzda bir hayli şaşırmıştınız. Yüksek sistem gereksiniminin sebebi ise şöyle:

1- VR Cihazlarda Gecikme

VR cihazların aşması gereken en önemli durumlardan bir tanesi insan beyni. Bir görüntüyü algılamak için iki gözümüze de görüntünün aynı anda gelmesi gerekiyor. Eğer görüntünün aktarımı sırasında bir sıkıntı çıkar ve bir görüntü diğerinden milisaniyeler sonra gelirse, görüntüyü algılayamayabiliyoruz.

Hali hazırda piyasada olan HTC Vive ve Oculus Rift, görüntü gecikmesi problemini 20 milisaniyeye kadar düşürmüş durumda. Fakat bu yüksek bir performansta, sıkıntısız çalışan sistemler için ortaya atılmış bir rakam. Yani sizin kullandığınız bilgisayarda çıkan en ufak aksaklık, size siyah ekran olarak geri dönecek. Bu sebeple ekran kartı ve işlemcinizin ışık hızında çalışması gerekiyor.

2- FPS Değerleri

60fps, bilgisayar üzerinden oyun oynarken ideal bir kare hızı. Ancak yapılan son araştırmalar gösteriyor ki; 60fps VR cihazlar için yeteri kadar hızlı değil. Özelikle Oculus’un ilk prototiplerinde fps değerleri sıkıntı çıkarmış ve kullanıcılar bulanık görüntüler görmüşlerdi.

Yapılan çalışmaların ardından OLED ekranlar kullanılmaya başlanmış ve görüntüdeki bulanıklık giderilmişti. Buna rağmen Oculus Rift ve HTC Vive’ın en iyi performansta çalışması için 90fpsdeğerlerine çıkılması gerekiyor. Bunun için de ekran kartınızın oldukça iyi olması gerekiyor.

3- İki Ekran

Büyük ekranlı bir bilgisayarda bile oyun oynarken, gecikmeyi engellemek için yüksek performans sağlayan ürünler kullanmanız gerekiyor. Bunu bir de 60fps değerinde yapmanız için yine sisteminizin özelliklerinin bir hayli yüksek olması isteniyor. VR cihazlar ise tüm bunları iki ayrı ekran için gerçekleştiriyor.

HTC Vive ve Oculus Rift 210×1200 görüntü sağlıyor ve bunu iki ekrana 1080×1200 şeklinde bölüyorlar. Yani kısaca bunu bir PC üzerinde çalıştırmış olsanız, 1080p ve 60FPS değerinde çalışan bir görüntü karşınızda olmuş olacak. Bunun için de kullanmanız gereken sistemin çok yükseklerde olduğunu zaten biliyorsunuz.

4- Maksimum Detay

VR cihaz kullanmak için en büyük sebeplerimizden bir tanesi; başlığı kafamıza geçirdiğimiz anda orada olma hissiyatı. Yani yüksek kaliteli görüntüler ve fps değerleri sayesinde, başlıktan gözlerinize aktarılan görüntünün içerisinde bulmak istiyorsunuz kendinizi. Bunun için de görüntünün çok detaylı olması gerekiyor.

İçinde olma hissiyatının karşılanması için ise yapımcıların detaylardan kaçma gibi bir lüksü bulunmuyor. Haliyle karşımızda 1080p , 60fps çalışan ve her noktası ayrıca tasarlanmış görüntüler yer alıyor. Öyle üstün körü yapılmış bazı oyunların bile sistemlerimizi zorladığını düşünürsek, bunu iki ekranda yapan bir cihazın yüksek sistem istemesi doğal gibi duruyor.

5- Uyum

Buraya kadar gecikmeden, yüksek kare saniye hızlarından ve detaylardan bahsettik. Bunu yapabilecek bir bilgisayarın ise günümüzdeki donanımların en iyisini kullanması gerekiyor. Daha doğrusu bu cihazların düşük sistemlerde çalışma gibi bir imkanı bulunmuyor.

Örneğin; bir VR cihazın çalışması için istenilen en düşük sistem şu şekilde:

Ekran kartı: NVIDIA GeForce GTX 970 ve üzeri

İşlemci: Intel Core i5-4590 eşdeğeri ya da üzeri.

Bellek: 8GB’dan yüksek

Yukarıda da gördüğünüz gibi böyle bir sistemin maliyeti oldukça yüksek. Bu yüksek maliyetine karşın, sistemin tam performans çalışması gerekiyor. Yani siz hazırladığınız sistemde birbiri ile uyumlu olmayan donanımları tercih ederseniz, yukarıda saydığımız maddelerde illa ki sıkıntı yaşıyorsunuz.

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.


HIZLI YORUM YAP

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.