Zaman: İÖ yaklaşık 3100-332
Mekân: Mısır
Çeşitli Mısır efsanelerinden Tanrıça İsis’in de kızıl-siyah bir kadın olduğu söylendiği için, Nil vadisine yerleşen halkın zenci oldukları sonucunu çıkardım. EMİLE AMELINEAU, 1899
Mısır Afrika’nın ayrılmaz bir parçası olduğuna göre, Mısır’ın eski ve yeni sakinleri de coğrafi anlamda “Afrikalı”dırlar. Eski Mısırlılar’ in “siyah” olup olmadıkları İse çok daha karmaşık bir konudur. Pek çok çağdaş yazar -özellikle Mısır’ı “kara Afrika” uygarlığı olarak göstermek isteyen “Afromerkezciler”- için Mısır’ın coğrafi konumu, insanlarının temelde “siyah” oldukları için yeterli bir kanıttır. Ancak bu soruya doğru bir cevap vermek için yalnızca “siyah” kelimesinin anlamını değil, bunun eski zamanlarda ne anlama gelebileceğini de tanımlamak zorundayız.
Gize’deki özel mezarlardan çıkarılan iki 4. Hanedan “yedek” kafası. Biri daha tipik Mısırlı fiziki yüz hatları gösterirken, kadın olan diğerinin yüz hatları negroiddir.
“SİYAH”LA KASTETTİĞİMİZ NEDİR?
Ne yazık ki, konu üzerindeki çağdaş yazıları şöyle üstünkörü bir biçimde gözden geçirdiğimizde bile, bireyleri ya da grupları sınıflandırmak için “siyah” teriminin kullanımının yazarın kişisel görüşüne göre değiştiğini görmekteyiz. “Siyah” kelimesi ya da “Siyah”a atfedilen kavram, kimi zaman klasik Negroid tipi için kullanılırsa da, “Afrikalı”, “Avrupalı olmayan” ve hatta “Ezilen etnik grup” anlamlarında da sık sık kullanılmaktadır.
una karşılık eski kaynaklarda çok daha açıklık ve fikir birliği olması şaşırtıcıdır. Eski dünyadan başlıca üç kanıt tipi kullanılmaktadır: Mısır ve Mısır’a komşu bölgelerden iskelet kalıntıları, eski Mısırlılar’ın bıraktıkları yazı metinleri ve çizdikleri resimler ile Klasik Dönem yazarları tarafından yazılmış metinler.
Çeşitli dönemlere ait bulunan Mısır iskeletleri yıllar boyunca incelenmiş ve çıkarılan sonuçlar, Mısırbilimciler’in Mısır ve Nübye’den nüfus giriş çıkış hareketleri konusundaki fikirleri üzerinde etkili olmuştur. Örneğin Mısırbilimci Brian Emery, kafatası ölçümlerine dayanarak geç Hanedan öncesi Mısırlılar’ın doğudan gelen bir yeni ırk tarafından fethedildiklerini iddia etmiştir.
Flinders Petrie ise bir ara, aynı nedenlere dayanarak, Eski Krallık’ın piramit yapımcılarının Asya’dan gelen ve Negroid olmayan istilacılar olduklarını söylemiştir. Ancak biyoloji antropologlarının yöntemleri geliştikçe, böyle basitlikçi iddialar azalmıştır. Günümüzde ise ırksal tiplerin, yalnızca iskelet kalıntılarına dayanarak değerlendirilemeyeceği genel olarak kabul edilmektedir.
Mesehti mezarından iki model asker birliği. Biri kızıl kahverengi tenli Mısır askerlerini, diğeri daha koyu tenli Nübye paralı askerlerini gösteriyor.
MISIRLILARIN ANTROPOLOJİSİ
Antropolojik etkiler tarihi, Mısırbilimciler’i Negroid ve Kafkas ırkı aralarında çatışmalar olduğu konusuna zaman zaman götürmüşse de, Mısırlı insan kalıntıları araştırmasında hayli belirli bir süreklilik vardır. 18. yüzyıl sonunda öncü antropolog Johann Friedrich Blumenbach, Mısırlılar arasında üç temel fiziki tip olduğu sonucuna varmıştı: (1) “Etiyopyalı”, (2) ”Hindu’ya yakın” ve (3) “Etiyopyalı” ve “Hindu” karışımı.
Blumenbach’ın çalışmaları sayesinde pek çok 19. yüzyıl antropologu Mısır ile Güney Asya arasındaki muhtemel ırksal bağlantıyı vurgulamışlar ve 20. yüzyılın başında pek çok antropolog da (kafatası ölçülerine dayanan) bir “ırksal benzerlik katsayısı” kullanarak, Mısırlı ve Güney Asyalı tipler arasında böyle bir bağ bulunduğu konusunda bilimsel kanıt sağlama iddiasında bulunmuşlardır.
Bu katsayının istatistiki geçerliği daha sonra gözden düşmüşse de, 1990’larda Mısır iskeletleri üzerinde yapılan analizler, eski Mısır halkının Sahra-altı Afrikası halklarından çok, Avrupa ve Güney Asya halklarıyla daha güçlü bağları olduğuna işaret etmektedir.
Buna ek olarak, son antropolojik araştırmalar, Mısır fiziksel tipinde giderek artan bir kuzey-güney değişiminin, iki ayrı türün (yani Negroid ve Kafkas ırklarının) karışmasının bir göstergesinden çok, fiziki tipin enleme ve yerel koşullara uyarak çevresel değişikliklere uyumunu gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Amerikalı antropolog C, Loring Brace bu nedenle şöyle demektedir: “Mısırlılar’ı ‘siyah’ ya da ‘beyaz’ bir kategoriye sokmanın biyolojik bir mazereti yoktur… Eski moda ‘ırk’ kavramı eski ya da günümüz Mısır’ının insani biyolojik gerçeği ile başa çıkmakta yetersizdir.”
19. Hanedan firavunu I. Seti’nin mezarındaki röliyeflerde, Mısırlılar’ın ve Asyalılar’ın stereotipleri gösterilmiş.
MISIRLILAR’IN DÜNYA GÖRÜŞÜ
Şu halde Mısırlılar kendilerim nasıl görüyorlardı? Bu soruya ilk önce Mısırlıların resim ve heykellerde kendilerini nasıl gösterdiklerine ve ikinci olarak da “yabancıları” nasıl resmettiklerine bakarak bir cevap verebiliriz. Diğer pek çok kültürde olduğu gibi, Mısırlılar da kendilerine ait kimlik duygusunu, en önce kendilerini Mısır dışındaki diğer halklarla kıyaslayarak kazanmışlardır.
Mısırlılar’ın kendilerini ve yabancıları resmetmelerine bakacak olursak, tarihlerinin büyük bir bölümünde kendilerini siyah, yün saçlı Afrikalılar ile soluk tenli, sakallı Asyalılar arasında bir yerde gördükleri anlaşılmaktadır.
Yeni Krallık firavunları I. Seti ve III. Ramses’in Krallar Vadisi’ndeki mezarlarında güneş-tanrı Ra’nın hâkim olduğu evrendeki çeşitli insan tiplerini temsil eden resimler vardır. Bunların arasında kızıl-kahverengi tenli Mısırlılar, siyah derili Nübyeliler ve daha açık tenli Libyalılar ve Asyalılarla kesin bir çelişki oluşturmaktadır. Bu eski etnik karakterler ten rengi ve diğer fiziki karakteristikler dışında çeşitli saç ve giyim biçimleriyle de ayrılmaktadır.
Bu resimlerin işlevinin Mısırlılar’ın kendilerini dünyanın geri kalanına göre milli bir grup olarak tanımlama olduğu anlaşılmaktadır. Ancak Mısırlılar’ın kendileri de bu resimleri hiç kuşkusuz basitleştirilmiş stereotipler olarak görmüş olacaklardır. Mezarların ve tapınakların duvarlarındaki binlerce resimde halkın açıktan koyu kahveye kadar çok geniş bir yelpazeyi kapsadığı görülmektedir.
Şu halde ”Mısırlılardın kendilerini ırkçı olmayan, kültürel açıdan ayrı bir halk olarak gördükleri anlamı çıkartılabilir. Çünkü, fiziki görünüşlerine göre “yabancı” olmalarına rağmen sosyal ve politik açıdan Mısırlı kabul edilen pek çok birey örneği bulunmaktadır.
KLASİK DÜNYADA SİYAH İNSANLAR
Yunan ve Roma yazarları için “siyahi” olmanın en yaygın ölçüsü Etiyopya idi. Etiyopyalılar (“yanık yüzlü insanlar”) Klasik dünyanın bildiği en kara tenli Afrikalılardır ve onların Aristoteles, Xenophanes ve Ptolemaios gibi yazarların eserlerinde Mısırlılar ile nadiren karıştırılmaları önemlidir. Gerçekten de Manilius, Astoronomiea’sında insanları azalan bir siyahlık derecesine göre şöyle sıralar: Etiyopyalılar, Hintliler, Mısırlılar ve Mağribiler.
Strabon ise Etiyopyalılar’ın Güney Hintlilerine ve Mısırlıların Kuzey Hintlilerine benzediklerini belirtir. Yunanlılar’ın ve Romalıların ten rengini ya da diğer ırksal karakteristiklikleri aşağılamak için tanımlamadıkları da aşikârdır.
Klasik dünyada insanları sınıflandırmada coğrafya ve etnik köken çok daha önemli yöntemlerdi. Ancak Klasik yazarlardan çoğu zaman bağlam dışında yapılan, dikkatle seçilmiş alıntılar, tartışma ortamı yaratmak isteyen modern yazarlar tarafından konuyu bulandırmak için sık sık kullanılmıştır.
Tutankamon’un tören bastonunun sapı bir Afrikalı ve bir Asyalı figürlerinden oluşuyor.
SONUÇ
Öyleyse şu soruyu bir kez daha sormamız gerekir: Eski Mısırlılar kimlerdi? Günümüzde elde olan kanıtlara dayanarak bazı gerçekler kesinlikle söylenebilir. Bir kere, başta da belirtildiği gibi, Mısır, Ortadoğu ve Akdeniz’le yakın ilişki kurabilecek bir Afrika ülkesidir ama Afrika kıtasının da coğrafi ve ırksal köken olarak ayrılmaz bir parçasıdır.
İkincisi, Mısırlıların dilinin başlangıçta Afrika kökenli olduğu ama sonra giderek Sami dillerinden (özellikle Yeni Krallık Dönemi ve sonrasında) etkilendiği anlaşılmaktadır.
Üçüncüsü, fiziki görünüşleri bakımından eski Mısır’dan ve Klasik sanat ve edebiyatından kalma pek çok kanıta bakarak, aşağı Nil Vadisi halkının ırksal ve etnik bakımdan karışık olduğu ve güneyde tam Negroid bireylerden kuzeyde daha soluk tenli ve düz saçlı Kafkas tiplerine kadar bir çeşitlilik gösterdiği söylenebilir.
Dördüncüsü, Firavunlar Dönemi geleneksel Mısır resimlerinde Mısırlılar kendilerini Afrika, Asya ve Kuzey Akdeniz insanlarından ayırmak için, öncelikle ten rengi ve saç tiplerine dayanan bir ırksal stereotipleme kullanmışlardır.
Sonuncusu ve belki de en önemlisi “siyahi” insan kavramı bizim yaptığımız çağdaş bir sınıflandırmadır ve bunu eski çağın bağlamında kullanmaya kalkışmak yalnızca kavram karışıklığına yol açar. Mısır’ı “beyaz” bir uygarlık olarak tanımlamak için “beyaz Anglosakson Protestan” bir komplo olmadığı gibi, “siyahi” bir uygarlık olarak tanımlamak için de herhangi bir bilimsel neden yoktur.
Eski Mısırlılar çağdaş “siyahi” kavramını anlamayacaklardı ve kendileri “Mısırlılık”larını asla yalnızca ırksal terimlerle tanımlamayacaklardı. Eski Mısır’ın kültürü ve arkeolojik geçmişi pek çok ırksal grubun etkileşiminin ürünüydü. Diğer bir deyişle, Mısırlılar siyah, kahverengi ya da beyaz değil, yalnızca Mısırlı’ydılar.
GÜNÜMÜZ MISIR’ININ ETNİK YAPISI
Çağdaş Mısır halkının büyük çoğunluğu Hami ve Sami halkların karışımına dayanan çok homojen bir etnik grup oluşturur. Tarih boyunca çeşitli istilalara uğrayan Nil Deltası’nda bir bileşim, belirli yabancı öğeler de taşır. Nil Vadisi’nde oturan Saidiler, eski göçebe topluluklarla karışmanın ürünü olan farklı bazı fiziksel özellikler gösterirler.
Daha güneydeki Nübyeliler, bir ölçüde Arap kökeni taşımakla birlikte, belirgin özelliklerle ayırt edilen yerli kimliklerini korumuşlardır. Sina’da ve Doğu Çölü’nün kuzeyinde oturanlar, genellikle yakın dönemde göç etmiş Araplar’dan oluşur.