Enam Suresi 10 – 12: Önceki Resullerle Alay Edilmiş Sonrakilerle de Alay Edilir

İBRAHİM FAİK BAYAV
Enam Suresi 10 - 12: Önceki Resullerle Alay Edilmiş Sonrakilerle de Alay Edilir
Enam Suresi'nin 10'ncu ayetinde Hz. Muhammed'e şu hatırlatılıyor: ''Lakad istühzie birusulin min kablike''. Yani, senden önce gönderilen resullerle alay edilmişti...''. Hatırlatmanın sebebi, anlatımına olumlu karşılık alamadığı için üzülen Hz. Muhammed'i teselli amaçlıdır. Ayetteki ''Fe haka bi'l-lezine sehıru minhüm ma kanü bihi yestehziüne'' ifadesi, geçmiş zamanda resullerle alay edenlerin akıbetinin kötü olduğunu belirtiyor. Anlamı şu: Seninle alay edenlerin de, akıbeti kötü olacak. Biz, 21'nci yüzyılın 25'nci yılında, şartlara göre gelişen olaylar için, bu ve sonraki ayet ifadelerinden anlam çıkarmaya çalışacağız. ''Senden önce gönderilen resuller'' ifadesi, Hz. Muhammed'den sonra gelecek resulleri de ima eder. Öylleyse, bu imalı ifadeden, gelecek resullerle alay edecek olanların akıbeti de kötü olacak, anlamı çıkarılır. Fakat, Müslümanların uleması, başka bir ayet ifadesinden Hz. Muhammed'den sonra resul gelmeyeceği anlamını çıkarmışlar. Bu zamanın toplumları Hz. Muhammed'in içinde yaşadığı toplumlarla aynı değil. Bu zamanda iletişim ağı geniştir; istenilen bilgiler istenildiği yerde alınabilmektedir. Devam edelim: Enam Suresi'nin 11'nci ayeti ile, geçmişte yaşamış bazı toplumların akıbetinin Mekkelilerce görülmesi isteniyor. Ayet ifadesi şu: ''Kul!.. siru fi el-arzı sümme ünzuru keyfe kane akıbetü'l-mükezzibin''. Ayet ifadesinden anlaşıldığına göre, geçmişteki toplumlar, uyarı kabul etmemişler, uyarı yapan resullerle alay etmişler; çökmüşler ve bitmişler. Kalıntıları Hz. Muhammed'in zamanında 'ibret' olarak durduğu ayet ifadesinden anlaşılıyor. Sonraki zamanlarda sapmış toplumlara, geçmişteki toplumların akıbeti hakkında uyarı yapılması gerekmeyecek mi? Başka resul gelmeyecekse sapmış toplumlar başı bozuk bırakılacak demektir. Bu anlayış Kur'an mesajına zıttır. Bulunduğumuz zamanda, çökmüş, yıkılmış ve bitmiş toplumlara ya da ülkelere bakıp ibret alanlar var mı acaba? Ya da hangi ülkeler bazı toplumların kötü akıbetinden ibret alıyorlar?.. Bilmiyoruz. Enam Suresi'nin 12'nci ayetinde, Hz. Muhammed'in, muhataplarına ''semavatta ve arzda olan her şey kimin? diye sorması isteniyor: ''Kul!.. Limen ma fi's-semavati ve'l-arz''. Sorduğunda cevap alamamış olacak ki, ona ''Allahındır'' de şeklinde cevap vermesi istenmiş: ''Kul!.. Lillahi''. Bu ifade ile ortaya çıkan anlam; a) O zamanda semavatta ve arzda gözle görünür biçimde bir şeyler ya da çok şeyler var idi. b) Görünen her şeyin, yapıcı ve tasarruf edici bir sahibi var idi. Semavatta ve arzda var olanlar, o zamanda başka, bu zamanda başka olabilir. 21'nci yüzyılda, semavatta ve arzda neler olduğunu, okuyan, öğrenen ve gözleyen insanlar biliyorlar. Ne için olduğunu da ''er-rahmet'' ifadesini anladıklarında öğrenmiş olacaklardır. 12'nci ayette, semavatta ve arzda olanların sahibi bildirildikten sonra, ''Le yecmeanneküm ila yevmi'l-kıyameti'' ifadesi ile  ''Sizi kıyamet gününe doğru toplayacak'' uyarısı verilmiş. Neden acaba? ''La raybe fihi'' ifadesi, kıyamet gününe doğru toplanma olayının vukuunu kesinleştirirken, ''Ellezine hasiru enfisehüm'' ifadesiyle, kendilerine zarar veren insanların, ''kıyamet günü geliyor'' uyarısı yapan resullere inanmayacaklarını belirtiyor. Kendilerine zarar verme; Bu, çeşitli hallerle akıl melekesinin işlemez edilmesidir. Hz. Muhammed'in ve onun ardından Hz. Ebubekir'n vefatları sonrasında kıyamet olayları gerçekleşti. Fakat ayette, zamanımıza ait işareti var mıdır?.. diye merak edilir. ''Le yecmeanneküm ila yevmi'l-kıyameti la raybe fihi'' ifadesi, ebced hesabıyla (nun şeddeli) H.1329 tarihini gösteriyor. Miladi 1911... Bu tarihte, kıyamet günü işaretleri başladı, Hilafet merkezine bağlı Arap ülkelerinin bazı insanları, 1914'te başlayan Birinci Dünya Savaşı günlerinde, Hilafet Merkezi İstanbul'a karşı toplandı. Ölümler ve yıkımlar yaşandı. Hz. Muhammed'in vefatı sonrası başlayan HİLAFET bitti; ortadan kalktı. Soru: Bu ayette, Birinci Dünya Savaşı gibi, İkinci Dünya Savaşı için de işaret var mı? Bu ayette İkinci Dünya Savaşına ait işaret görülmüyor. Sebebi, Hz. Muhammed'in ümmeti içindeki muarızları ilgilendirmediği için olabilir. Avrupalı zalimler, Müslüman ülke insanlarına acı verdikleri için, acı vermeye doymadılar kendi başlarını yediler. İbrahim Faik Bayav (03.02.2025 0:40)
Benzer Videolar